Emitents | Latvijas kuģniecība, AS (48510000VYR04HZGC213) |
Veids | Citi |
Valoda | LV |
Statuss | Publicēts |
Versija | |
Datums | 2011-12-08 11:39:37 |
Versijas komentārs | |
Teksts |
AS „Latvijas kuģniecība” (NASDAQ OMX RIGA: LSC1R) ienākumi ir būtiski samazinājušies 2009.gadā (108,8 milj. LVL) un 2010.gadā (58,8 milj. LVL), kā arī 2011.gadā (9 mēnešos – 35,9 milj. LVL), kā iemesls ir tirgus stāvokļa pasliktināšanās pēdējo divu trīs gadu laikā. Zemāks pieprasījums pēc naftas produktiem attīstītajās rietumu valstīts ir negatīvi ietekmējis tankkuģu īpašnieku ieņēmumus. Arī straujais uzplaukuma laiks no 2004. līdz 2008.gadam veicināja jaunu tankkuģu būvniecību, un krītoties laika frakta likmēm, samazinājās arī tankkuģu vērtība. Tādēļ AS „Latvijas kuģniecība” (LK) un tāpat arī tai līdzīgie cieta neseno sarežģīto ekonomisko apstākļu dēļ. Taču LK ir labākā finansiālā stāvoklī nekā daudzi citi kuģu īpašnieki, kas uzplaukuma gados pārmērīgi izvērsušies un uzņēmušies pārliekas parādsaistības pret kredītbankām. 2009.gada laikā LK flote pārtrauca 7 kuģu ekspluatāciju un
šajā pašā laika posmā uzņēmējdarbību koncentrēja uz laika frakta
tirgu – prom no nepastāvīgā īstermiņa tūlītējas realizācijas
tirgus. Tā rezultātā ienākumi būtiski samazinājušies, jo dienas
likmes ir kritušās, ir mazāk kuģu un arī mazāk tūlītējas izpildes
līgumu, kas ļauj LK būt mazāk pakļautam nepatstāvīgajai un
augošajai degvielas cenai.
Pēdējo deviņu mēnešu laikā LK ir krietni progresējusi –
uzņēmums ir spējis saglabāt bruto peļņas rezervi (2010.gada 9
mēnešos – 14,4 milj. LVL; 2011.gada 9 mēnešos – 14,3 milj. LVL) ar
ievērojami mazāku darbojošos kuģu skaitu. Tāpat arī tagad vairs nav
starpnieku, kas no LK ņemtu daļu peļņas.
Tā kā LK pieder mazāk vecu kuģu, tā ir spējusi racionalizēt
dažādus ar flotes vadīšanu saistītus izdevumus, ko uzskatāmi parāda
neto ienākumu zaudējumu (pirms izņēmumiem) pazemināšanās 2010.gadā
(2010.gada 9 mēnešos – 13,8 milj. LVL) pret 2011.gadu (2011.gada 9
mēnešos – 8,8 milj. LVL).
Salīdzinājumā ar 2011.gadu, 2010.gadā bija ievērojami papildu
administrācijas izdevumi valdes atalgojuma ziņā – šie izdevumi
2011.gadā ievērojami samazināti par 5 miljoniem latu. 2011.gadā
lielākā daļa LK administrācijas izdevumu saistīti ar tiesas
izdevumiem sakarā ar iepriekšējās vadības darbību.
Būtisks notikums 2011.gada trešajā ceturksnī bija LK ciestie
6,4 milj. LVL zaudējumi no vērtības samazināšanās. Galvenais
iemesls tam ir LK kredītbanku līgumi, prasot LK uzturēt minimālu
skaidras naudas atlikumu. LK krītošo skaidras naudas atlikumu dēļ
kredītbankas ir likušas uzņēmumam pārdot 3 vecākos K klases kuģus,
ar ko LK šobrīd aktīvi nodarbojas. Tādējādi zaudējumi no vērtības
samazināšanās rodas grāmatvedības likuma dēļ, kas pieprasa LK atzīt
novērtējuma zaudējumu aktīviem, kas šobrīd atkārtoti ir
pārdošanā – tas nebalstās uz ilgtermiņa tirdzniecību. Tādējādi LK
nākas 2011.gada 3.ceturksnī atzīt šādus bezskaidras naudas
zaudējumus, kā tiešais iemesls ir minimālas skaidras naudas
pozīcijas uzturēšana LK kredītbankās.
Pavisam nesen, šā gada jūnijā un jūlijā LK ir saņēmusi divus
jaunus kuģus, par kuriem noslēgti ilgtermiņa līgumi – 2011.gads
nebija ideāls laiks, lai pieņemtu jaunus kuģus, taču šos divus
kuģus vēl 2007.gadā pasūtīja iepriekšējā vadība un, uzsākot to
būvniecību, kā arī būvniecības laikā par tiem tika iemaksātas
ievērojamas naudas summas. Tādēļ LK ekonomisks pienākums bija
pabeigt šos pirkumus.
2011.gads LK bijis nozīmīgs, jo par lielāko daļu tās kuģu tika
noslēgti ilgtermiņa līgumi, padarot tos kā ienākumu pelnītājus
daudz paredzamākus.
Papildu informācija:
Ilze Nagla
Sabiedrisko attiecību vadītāja
JSC “ Latvijas kuģniecība”
Tel .: +371-29267454, +371-67715914
e-pasts: ilze.nagla@vnafta.lv
|
Pielikumi |
|