Emitents | Ventspils nafta, AS |
Veids | Citi |
Valoda | LV |
Statuss | Publicēts |
Versija | |
Datums | 2011-11-15 14:56:44 |
Versijas komentārs | |
Teksts |
Gaidāms, ka 24.novembrī paredzētajā tiesas sēdē Latgales apgabaltiesā (Rēzeknē) pirmo reizi pēc būtības skatīs strīdu par tehnoloģisko naftu, kas jau gandrīz 20 gadus atrodas Latvijas-Krievijas kopuzņēmuma SIA LatRosTrans (LRT) naftas vados. LatRosTrans ir pārliecināts par savām īpašumtiesībām uz šo naftu. Pirms gada Baltkrievijas uzņēmums „Polocktransneft Družba”
pēkšņi iesniedza tiesā prasību uzskatot, ka tehnoloģiskā nafta 150
tūkstoši tonnu apmērā, kas atrodas LatRosTrans naftas vados, pieder
viņiem, lai gan Baltkrievijas uzņēmums tā arī nav spējis pierādīt
savas īpašuma tiesības uz šo naftu. LatRosTrans vadītājs Igors
Stepanovs izsaka cerību, ka tiesa beidzot šo lietu skatīs pēc
būtības, jo līdz šim tieši Baltkrievijas puses prasības grozījumu
dēļ lieta tikusi novilcināta. Stepanovs pauž, ka prasītāja puses
centieni kavēt lietas izskatīšanu pēc būtības ir ļoti neparasts
gadījums un nozīmē, ka prasītājs nav pārliecināts par savas
prasības pamatotību. Iespējams, ka vienīgais motīvs, kādēļ
Baltkrievijas uzņēmums „Polocktransneft Družba” iesniedzis savu
nepamatoto prasību tiesā, ir apgrūtināt LatRosTrans
restrukturizāciju un turpmāko attīstību.
Ņemot vērā „Polocktransneft Družba” iesniegto prasību un
tiesas noteikto prasības nodrošinājumu, saglabājas salīdzinoši
augsts ekoloģiskais risks, jo lielākā daļa tehnoloģiskās naftas
joprojām atrodas LatRosTrans naftas vados. LRT šo ekoloģisko risku
novēršanu jau bija uzsācis pagājušajā gadā, sākot naftas vada
atbrīvošanu no naftas, tīrīšanu un konservāciju atbilstoši
jaunākajām tehnoloģijām, tomēr Baltkrievijas uzņēmuma prasības dēļ
šis darbs tika apturēts.
Tiesvedības vēsture
Sākotnēji Baltkrievijas uzņēmums „Polocktransneft Družba”
prasīja tam atdot visu LatRosTrans naftas vados esošo tehnoloģisko
naftu 150 tūkstošu tonnu apmērā, kuras vērtība pēc Baltkrievijas
uzņēmuma aprēķina ir apmēram 48,7 miljoni LVL (90 miljoni USD vai
69 miljoni EUR). Taču 2011.gada 15.septembrī Baltkrievijas uzņēmums
prasību pēkšņi mainīja, prasot tikai 110 tūkstošus tonnu naftas un
par pārējiem 40 tūkstošiem tonnu naftas kompensāciju naudā – 13
miljonus LVL (18,5 miljoni EUR). Šobrīd Baltkrievijas puse sākusi
Krievijas medijos aktīvu kampaņu, lai skaidrotu pēkšņo prasības
maiņu, tomēr nemin neko par pašas prasības pamatotību.
Šie prasības grozījumi, kas iesniegti tiesai tikai pirms
diviem mēnešiem, visticamāk saistāmi ar pirms gada veikto naftas
vada konservācijas uzsākšanu. Lai sakārtotu 9 gadu nelietoto naftas
vadu Polocka-Ventspils un piemērotu to jaunām biznesa vajadzībām,
LatRosTrans pagājušajā gadā uzsāka naftas vada atbrīvošanu no
naftas, veica naftas vada tīrīšanu un konservāciju, saskaņā ar
jaunākajām tehnoloģijām aizpildot to ar slāpekli. Tāpēc daļa no
tehnoloģiskās naftas – 40 tūkstoši tonnas - no cauruļvada
Polocka-Ventspils tika izsūknēta un ievietota Ventspils naftas
termināla rezervuārā. Naftas vada sakārtošanas un konservācijas
process tika pārtraukts pēc tiesas lēmuma 2010.gada 7.decembrī,
kas, nodrošinot Baltkrievijas uzņēmuma „Polocktransneft Družba”
prasību, aizliedza lietot un/vai izmantot tehnoloģisko naftu, kas
atrodas LatRosTrans piederošajā naftas vadā Polocka-Ventspils
Latvijas Republikas teritorijā. Vienlaikus tiesa noraidīja
Baltkrievijas uzņēmuma „Polocktransneft Družba” lūgumu apķīlāt arī
to naftu 40 tūkstošu tonnu apmērā, kas jau bija izsūknēta no
cauruļvada Polocka-Ventspils, uzskatot, ka šīs naftas apķīlājumam
nav nekāda pamata.
Ja tomēr LR Latgales apgabaltiesa lems par Baltkrievijas
uzņēmuma „Polocktransneft Družba” īpašumtiesību atzīšanu uz
Latvijā esošo tehnoloģisko naftu, tad Baltkrievijas pusei var
nākties segt LatRosTrans izmaksas par 150 tūkstošu tonnu naftas
glabāšanu LatRosTrans naftas vados gandrīz 20 gadu garumā, kas
iespējams pārsniegs summu, par kādu šo naftu šobrīd varētu
pārdot.
Par LatRosTrans
SIA LatRosTrans pieder divi Latvijas Republikas
teritorijā esošie naftas cauruļvadi – Polocka-Mažeiķi un
Polocka-Ventspils, pa kuriem pēdējos gados nafta nav pārvietota.
Savukārt naftas produktu vads Polocka-Venstpils šobrīd joprojām
aktīvi nodrošina dīzeļdegvielas piegādi.
SIA LatRosTrans ir Baltijas valstīs lielākais Latvijas un
Krievijas kopuzņēmums, kurā partneriem no Krievijas puses - akciju
sabiedrībai Transņefteprodukt (Transņeft meitas uzņēmums)
pieder 34% kapitāla daļu, bet akciju sabiedrībai Ventspils nafta
(NASDAQ OMX RIGA: VNF1R) – 66%.
Ilze Nagla
Sabiedrisko attiecību vadītāja
AS Ventspils nafta
Tel +371-29267454, +371-67715914
Epasts ilze.nagla@vnafta.lv
|
Pielikumi |
|