Šīs tīmekļa vietnes satura kvalitātes uzlabošanai un pielāgošanai lietotāju vajadzībām tiek lietotas sīkdatnes - tai skaitā arī trešo pušu sīkdatnes. Turpinot lietot šo vietni Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai.
A/s “Latvijas kuģniecība” koncerns 2009.gadā spiests veidot lielu finanšu uzkrājumu
Emitents Latvijas kuģniecība, AS (48510000VYR04HZGC213)
Veids Finanšu pārskati
Valoda LV
Statuss Publicēts
Versija
Datums 2010-12-07 17:31:30
Versijas komentārs
Teksts

A/s “Latvijas kuģniecība” koncerns 2009.gadā spiests veidot lielu finanšu uzkrājumu

Neraugoties uz izteikti saspringto ekonomisko situāciju gan starptautiskajos kuģošanas tirgos, gan globālajā ekonomikā kopumā, pārskata periodā akciju sabiedrības „Latvijas kuģniecība” koncernam ir izdevies saglabāt stabilas pozīcijas pasaules lielāko vidēja izmēra tankkuģu īpašnieku vidū un pēc naftas produktu pārvadājumu apjoma joprojām ieņemt vadošās pozīcijas starp analogām kompānijām Ziemeļeiropā.
 
Tajā pašā laikā, kā liecina a/s ”Latvijas kuģniecība” 2009.gada revidētais pārskats, no uzņēmuma neatkarīgu iemeslu dēļ tam nācies izveidot būtisku uzkrājumu ar kuģošanas biznesu nesaistītā nekustamā īpašuma segmenta dēļ, ņemot vērā pirms diviem gadiem notikušo vairāku nekustamā īpašuma objektu pirkuma-pārdevuma darījumu ar a/s “Latvijas kuģniecība” akcionāri a/s “Ventspils nafta”, kura vairāk nekā gadu nav reaģējusi uz a/s “Latvijas kuģniecība” lūgumiem un aicinājumiem restrukturizēt darījumu saskaņā ar šābrīža aktuālajām tendencēm un cenām nekustamā īpašuma tirgū. Tādējādi a/s “Ventspils nafta” apzinātā nevēlēšanās rēķināties ar reālo tirgus situāciju atstāj jūtamu ietekmi ne tikai uz tās asociētās sabiedrības a/s “Latvijas kuģniecība” finansiālajiem rādītājiem, bet būtiski skars arī a/s “Ventspils nafta” rezultātus.
 
Pasaules ekonomiskā lejupslīde, neapšaubāmi, ir ietekmējusi a/s „Latvijas kuģniecība” darbības rezultātus, taču tās negatīvā ietekme uz a/s “Latvijas kuģniecība” finanšu rezultātu būtu vērtējama kā neitrāla. Patiesais a/s “Latvijas kuģniecība” 2009.gada finanšu rezultāta iemesls ir uzkrājuma veidošana saistībā ar koncerna nekustamā īpašuma segmentu, atbilstoši Starptautiskajiem finanšu pārskatu standartiem (IFRS) veicot nefinanšu aktīvu vērtības samazināšanu 88,8 miljonu ASV dolāru apmērā. No šīs summas absolūti lielāko daļu veido nekustamā īpašuma aktīvu novērtējums, pazeminot to vērtību par 82,6 miljoniem ASV dolāru, savukārt kuģu flotes vērtības samazinājums ir tikai 6,2 miljoni ASV dolāru sakarā ar nelabvēlīgajām tendencēm kuģošanas tirgos. Tādējādi a/s „Latvijas kuģniecība” neto zaudējumi atbilstoši auditētajam 2009.gada pārskatam 2009.gadā sasnieguši 90,3 miljonus ASV dolāru.Starpība starp revidētajiem un nerevidētajiem koncerna darbības rezultātiem ir skaidrojama tieši ar minētā uzkrājumu izveidošanu. Neskaitot īstenoto vērtības samazinājumu, a/s „Latvijas kuģniecība” darbības rezultāts uzskatāms par apmierinošu 2009.gada dramatiskajā tirgus situācijā. Par uzņēmuma finansiālo stabilitāti liecina pozitīvā naudas plūsma, jo naudas un tās ekvivalentu apjoms 2009.gada beigās sasniedza 75,1 miljonu ASV dolāru salīdzinājumā ar 36,7 miljoniem ASV dolāru gadu iepriekš.
 
2009.gada beigās a/s „Latvijas kuģniecība” koncerna komerciālajā vadībā esošajā flotē ietilpa 28 tankkuģi (divi no tiem ir citiem kuģu īpašniekiem piederošie kuģi). Lai paaugstinātu koncerna tankkuģu flotes konkurētspēju starptautisko jūras kravu pārvadājumu tirgos, tika turpināta novecojušās flotes daļas realizācija. Pārskata periodā īstenota arī divu flotē ietilpušo gāzvedējkuģu pārdošana.
 
Pasaules ekonomiskās lejupslīdes rezultātā, nenovēršami samazinoties pārvadājumu apjomam, būtiski ir kritušies arī kuģu reisu ienākumi, kas pārskata periodā bija par 22% jeb 55,9 miljoniem ASV dolāru zemāki nekā 2008. gadā. Zemas frakts likmes un kopumā maza aktivitāte pasaules kuģošanas biznesā ir būtiski ietekmējusi bruto peļņu – pārskata periodā salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu tā samazinājusies par 41,6 miljoniem ASV dolāru. A/s „Latvijas kuģniecība” pašu kapitāla vērtība pārskata perioda beigās ir 454,8 miljoni ASV dolāru un veido 47% no koncerna aktīviem. Koncerna aktīvu kopējā vērtība 2009. gada beigās bija 964,4 miljoni ASV dolāru.
 
Pārskata periodā uzņēmums ir veicis administratīvo izmaksu un kuģu ekspluatācijas izdevumu optimizāciju, t.sk. valdes un padomes atlīdzība samazināta par 34%. Koncerna kopējās saistības kopš 2009. gada sākuma ir ievērojami samazinājušās – par 98,4 miljoniem ASV dolāru jeb 16%, un šobrīd tās veido 53% no koncerna aktīviem.
 
Diemžēl a/s “Latvijas kuģniecība” atkārtoti nākas uzsvērt, ka nepieciešamība veidot uzkrājumu ieguldījumiem nekustamā īpašuma segmentā ir tieši saistīta ar akcionāres a/s “Ventspils nafta” nevēlēšanos rast risinājumu pašas radītajai situācijai, 2008.gada nogalē iniciējot sev piederošo nekustamā īpašuma objektu pirkuma-pārdevuma darījuma noslēgšanu ar a/s “Latvijas kuģniecība” meitas sabiedrību “LASCO Investment” par cenām, kas jau vairāk nekā gadu neatbilst reālajai situācijai nekustamā īpašuma tirgū. Saņemot lielāko daļu maksājuma summas no SIA “LASCO Investment” šā darījuma ietvaros, a/s “Ventspils nafta” izmaksāja saviem akcionāriem dividendes 50 miljonu latu apmērā, no tām lielāko daļu iegūstot Kipras kompānijai “Euromin Holdings (Cyprus) Limited”, kura publiski tiek dēvēta par “Vitol” grupas uzņēmumu. Faktiski izņemot naudu no a/s “Latvijas kuģniecība” meitas sabiedrības, dividendes saņēma a/s “Ventspils nafta” akcionāri, apejot citu a/s “Latvijas kuģniecība” akcionāru iespējas gūt ienākumus no saviem ieguldījumiem šajā sabiedrībā.
 
A/s “Latvijas kuģniecība” jau iepriekš vairākkārt informējusi savus ieguldītājus un vērtspapīru tirgu uzraugošās institūcijas par centieniem samazināt potenciālos zaudējumus, mēģinot uzsākt konstruktīvas un lietišķas sarunas ar a/s “Ventspils nafta” par nekustamā īpašuma darījuma restrukturizāciju, lai nodrošinātu SIA “LASCO Investment” turpmāku maksātspēju un darbību ilgtermiņā, kā arī visu akcionāru interešu ievērošanu abās publiskajās akciju sabiedrībās. A/s “Ventspils nafta” bezatbildīgā izvairīšanās no abpusēji pieņemamas situācijas risinājuma ir iemesls, kāpēc aizkavējās a/s “Latvijas kuģniecība” 2009.gada revidēto pārskatu sagatavošana.
 
A/s “Ventspils nafta” apzinātas bezdarbības rezultātā, ignorējot faktu, ka tikai un vienīgi a/s “Latvijas kuģniecība” meitas sabiedrības “LASCO Investment” maksājums deva iespēju a/s “Ventspils nafta” akcionāriem izmaksāt dividendes, SIA “LASCO Investment” bija spiests vērsties tiesā ārpustiesas tiesiskā aizsardzības procesa nodrošināšanai, ko tiesa uz divu gadu termiņu apstiprināja 2010.gada 7.oktobrī.
 
A/s “Latvijas kuģniecība” no savas puses ir darījusi visu iespējamo koncerna darbības optimizēšanai un finanšu rezultātu uzlabošanai, taču tās 2009.gada finanšu rādītāji vislielākajā mērā ir uzskatāmi par a/s “Ventspils nafta” rīcības sekām. A/s “Ventspils nafta”  būtībā ir slēpusi no saviem akcionāriem faktu, ka, uz a/s “Latvijas kuģniecība” rēķina saņemot dividendes, bet nerestrukturizējot nekustamā īpašuma darījumu, tai vēlāk nāksies iegrāmatot būtiskus zaudējumus.
 
Visas a/s „Latvijas kuģniecība” akcijas atrodas publiskajā apgrozībā un ir iekļautas biržas “NASDAQ OMX Riga” Oficiālajā sarakstā. Pastāvot negatīvām makroekonomiskām tendencēm Baltijas vērtspapīru tirgos, 2009. gadā a/s „Latvijas kuģniecība” akciju cena ir samazinājusies no LVL 0,66 gada sākumā līdz LVL 0,40 gada beigās, lai arī perioda vidū, tirgus noskaņojumam nedaudz uzlabojoties, akciju cena sasniedza LVL 0,69. 2009. gada 31. decembrī a/s „Latvijas kuģniecība” koncerna akciju kapitalizācija NASDAQ OMX Riga sasniedza 80 miljonus Latvijas latu, savukārt pašu kapitāla uzskaites vērtība ir 222 miljoni Latvijas latu. Šo vērtību starpību Koncerna vadība skaidro ar ierobežoto Latvijas akciju tirgus likviditāti. Lai arī kopumā gada laikā a/s „Latvijas kuģniecība” koncerna akcijas ierindojās starp vistirgotākajām - biržā veikti 2 591 darījumi ar 3,96 miljoniem akciju 1,91 miljona Latvijas latu vērtībā. Tomēr arī šādi likviditātes rādītāji neatspoguļo a/s „Latvijas kuģniecība koncerna akciju reālo vērtību un ir uzskatāmi par zemiem, ņemot vērā niecīgo darījumu skaitu un faktu, ka mazāk nekā 100 darījumos tirgoto akciju kopsumma veido vairāk par divām trešdaļām no kopējā tirgoto akciju skaita un vērtības.
 
Jāsecina, ka arī pēc pārskata perioda beigām saglabājas a/s “Latvijas kuģniecība” darbību ietemējošie nelabvēlīgie ārējie faktori, tajā skaitā joprojām zemās frakts likmes un nestabilā situācija pasaules finanšu tirgos. A/s „Latvijas kuģniecība” koncerns turpinās uzsākto pārmaiņu procesu, lai šajos sarežģītajos apstākļos sasniegtu akcionāru izvirzītos mērķus un nodrošinātu visu akcionāru interešu ievērošanu. Galvenā uzmanība tiks vērsta uz komerciālo un finansiālo risku vadību, darbspēka efektivitātes palielināšanu un izmaksu turpmāku samazināšanu.
 
 
Papildu informācija:
Ģirts Apsītis
Valdes priekšsēdētāja palīgs
AS „Latvijas kuģniecība”
Tālr. 67020126
 
Pielikumi
LK 2009 Koncerna Auditets Gada Parskats LV EUR.pdf (4545.91 kB)
LK 2009 Koncerna Auditets Gada Parskats LV.pdf (7756.91 kB)