Emitents | Latvijas kuģniecība, AS (48510000VYR04HZGC213) |
Veids | Finanšu pārskati |
Valoda | LV |
Statuss | Publicēts |
Versija | |
Datums | 2010-12-07 17:31:30 |
Versijas komentārs | |
Teksts |
A/s “Latvijas kuģniecība” koncerns 2009.gadā spiests veidot lielu finanšu uzkrājumu Neraugoties uz izteikti saspringto ekonomisko situāciju gan
starptautiskajos kuģošanas tirgos, gan globālajā ekonomikā kopumā,
pārskata periodā akciju sabiedrības „Latvijas kuģniecība” koncernam
ir izdevies saglabāt stabilas pozīcijas pasaules lielāko vidēja
izmēra tankkuģu īpašnieku vidū un pēc naftas produktu pārvadājumu
apjoma joprojām ieņemt vadošās pozīcijas starp analogām kompānijām
Ziemeļeiropā.
Tajā pašā laikā, kā liecina a/s ”Latvijas kuģniecība”
2009.gada revidētais pārskats, no uzņēmuma neatkarīgu iemeslu dēļ
tam nācies izveidot būtisku uzkrājumu ar kuģošanas biznesu
nesaistītā nekustamā īpašuma segmenta dēļ, ņemot vērā pirms diviem
gadiem notikušo vairāku nekustamā īpašuma objektu pirkuma-pārdevuma
darījumu ar a/s “Latvijas kuģniecība” akcionāri a/s “Ventspils
nafta”, kura vairāk nekā gadu nav reaģējusi uz a/s “Latvijas
kuģniecība” lūgumiem un aicinājumiem restrukturizēt darījumu
saskaņā ar šābrīža aktuālajām tendencēm un cenām nekustamā īpašuma
tirgū. Tādējādi a/s “Ventspils nafta” apzinātā nevēlēšanās
rēķināties ar reālo tirgus situāciju atstāj jūtamu ietekmi ne
tikai uz tās asociētās sabiedrības a/s “Latvijas kuģniecība”
finansiālajiem rādītājiem, bet būtiski skars arī a/s “Ventspils
nafta” rezultātus.
Pasaules ekonomiskā lejupslīde, neapšaubāmi, ir ietekmējusi
a/s „Latvijas kuģniecība” darbības rezultātus, taču tās negatīvā
ietekme uz a/s “Latvijas kuģniecība” finanšu rezultātu būtu
vērtējama kā neitrāla. Patiesais a/s “Latvijas kuģniecība”
2009.gada finanšu rezultāta iemesls ir uzkrājuma veidošana saistībā
ar koncerna nekustamā īpašuma segmentu, atbilstoši
Starptautiskajiem finanšu pārskatu standartiem (IFRS) veicot
nefinanšu aktīvu vērtības samazināšanu 88,8 miljonu ASV dolāru
apmērā. No šīs summas absolūti lielāko daļu veido nekustamā īpašuma
aktīvu novērtējums, pazeminot to vērtību par 82,6 miljoniem ASV
dolāru, savukārt kuģu flotes vērtības samazinājums ir tikai 6,2
miljoni ASV dolāru sakarā ar nelabvēlīgajām tendencēm kuģošanas
tirgos. Tādējādi a/s „Latvijas kuģniecība” neto zaudējumi
atbilstoši auditētajam 2009.gada pārskatam 2009.gadā sasnieguši
90,3 miljonus ASV dolāru.Starpība starp revidētajiem un
nerevidētajiem koncerna darbības rezultātiem ir skaidrojama tieši
ar minētā uzkrājumu izveidošanu. Neskaitot īstenoto vērtības
samazinājumu, a/s „Latvijas kuģniecība” darbības rezultāts
uzskatāms par apmierinošu 2009.gada dramatiskajā tirgus situācijā.
Par uzņēmuma finansiālo stabilitāti liecina pozitīvā naudas plūsma,
jo naudas un tās ekvivalentu apjoms 2009.gada beigās sasniedza 75,1
miljonu ASV dolāru salīdzinājumā ar 36,7 miljoniem ASV dolāru gadu
iepriekš.
2009.gada beigās a/s „Latvijas kuģniecība” koncerna
komerciālajā vadībā esošajā flotē ietilpa 28 tankkuģi (divi no tiem
ir citiem kuģu īpašniekiem piederošie kuģi). Lai paaugstinātu
koncerna tankkuģu flotes konkurētspēju starptautisko jūras kravu
pārvadājumu tirgos, tika turpināta novecojušās flotes daļas
realizācija. Pārskata periodā īstenota arī divu flotē ietilpušo
gāzvedējkuģu pārdošana.
Pasaules ekonomiskās lejupslīdes rezultātā, nenovēršami
samazinoties pārvadājumu apjomam, būtiski ir kritušies arī kuģu
reisu ienākumi, kas pārskata periodā bija par 22% jeb 55,9
miljoniem ASV dolāru zemāki nekā 2008. gadā. Zemas frakts likmes un
kopumā maza aktivitāte pasaules kuģošanas biznesā ir būtiski
ietekmējusi bruto peļņu – pārskata periodā salīdzinājumā ar
iepriekšējo gadu tā samazinājusies par 41,6 miljoniem ASV dolāru.
A/s „Latvijas kuģniecība” pašu kapitāla vērtība pārskata perioda
beigās ir 454,8 miljoni ASV dolāru un veido 47% no koncerna
aktīviem. Koncerna aktīvu kopējā vērtība 2009. gada beigās bija
964,4 miljoni ASV dolāru.
Pārskata periodā uzņēmums ir veicis administratīvo izmaksu un
kuģu ekspluatācijas izdevumu optimizāciju, t.sk. valdes un padomes
atlīdzība samazināta par 34%. Koncerna kopējās saistības kopš 2009.
gada sākuma ir ievērojami samazinājušās – par 98,4 miljoniem ASV
dolāru jeb 16%, un šobrīd tās veido 53% no koncerna aktīviem.
Diemžēl a/s “Latvijas kuģniecība” atkārtoti nākas uzsvērt, ka
nepieciešamība veidot uzkrājumu ieguldījumiem nekustamā īpašuma
segmentā ir tieši saistīta ar akcionāres a/s “Ventspils nafta”
nevēlēšanos rast risinājumu pašas radītajai situācijai, 2008.gada
nogalē iniciējot sev piederošo nekustamā īpašuma objektu
pirkuma-pārdevuma darījuma noslēgšanu ar a/s “Latvijas kuģniecība”
meitas sabiedrību “LASCO Investment” par cenām, kas jau vairāk nekā
gadu neatbilst reālajai situācijai nekustamā īpašuma tirgū. Saņemot
lielāko daļu maksājuma summas no SIA “LASCO Investment” šā darījuma
ietvaros, a/s “Ventspils nafta” izmaksāja saviem akcionāriem
dividendes 50 miljonu latu apmērā, no tām lielāko daļu iegūstot
Kipras kompānijai “Euromin Holdings (Cyprus) Limited”, kura
publiski tiek dēvēta par “Vitol” grupas uzņēmumu. Faktiski izņemot
naudu no a/s “Latvijas kuģniecība” meitas sabiedrības, dividendes
saņēma a/s “Ventspils nafta” akcionāri, apejot citu a/s “Latvijas
kuģniecība” akcionāru iespējas gūt ienākumus no saviem
ieguldījumiem šajā sabiedrībā.
A/s “Latvijas kuģniecība” jau iepriekš vairākkārt informējusi
savus ieguldītājus un vērtspapīru tirgu uzraugošās institūcijas par
centieniem samazināt potenciālos zaudējumus, mēģinot uzsākt
konstruktīvas un lietišķas sarunas ar a/s “Ventspils nafta” par
nekustamā īpašuma darījuma restrukturizāciju, lai nodrošinātu SIA
“LASCO Investment” turpmāku maksātspēju un darbību ilgtermiņā, kā
arī visu akcionāru interešu ievērošanu abās publiskajās akciju
sabiedrībās. A/s “Ventspils nafta” bezatbildīgā izvairīšanās no
abpusēji pieņemamas situācijas risinājuma ir iemesls, kāpēc
aizkavējās a/s “Latvijas kuģniecība” 2009.gada revidēto pārskatu
sagatavošana.
A/s “Ventspils nafta” apzinātas bezdarbības rezultātā,
ignorējot faktu, ka tikai un vienīgi a/s “Latvijas kuģniecība”
meitas sabiedrības “LASCO Investment” maksājums deva iespēju a/s
“Ventspils nafta” akcionāriem izmaksāt dividendes, SIA “LASCO
Investment” bija spiests vērsties tiesā ārpustiesas tiesiskā
aizsardzības procesa nodrošināšanai, ko tiesa uz divu gadu termiņu
apstiprināja 2010.gada 7.oktobrī.
A/s “Latvijas kuģniecība” no savas puses ir darījusi visu
iespējamo koncerna darbības optimizēšanai un finanšu rezultātu
uzlabošanai, taču tās 2009.gada finanšu rādītāji vislielākajā mērā
ir uzskatāmi par a/s “Ventspils nafta” rīcības sekām. A/s
“Ventspils nafta” būtībā ir slēpusi no saviem akcionāriem
faktu, ka, uz a/s “Latvijas kuģniecība” rēķina saņemot dividendes,
bet nerestrukturizējot nekustamā īpašuma darījumu, tai vēlāk
nāksies iegrāmatot būtiskus zaudējumus.
Visas a/s „Latvijas kuģniecība” akcijas atrodas publiskajā
apgrozībā un ir iekļautas biržas “NASDAQ OMX Riga” Oficiālajā
sarakstā. Pastāvot negatīvām makroekonomiskām tendencēm Baltijas
vērtspapīru tirgos, 2009. gadā a/s „Latvijas kuģniecība” akciju
cena ir samazinājusies no LVL 0,66 gada sākumā līdz LVL 0,40 gada
beigās, lai arī perioda vidū, tirgus noskaņojumam nedaudz
uzlabojoties, akciju cena sasniedza LVL 0,69. 2009. gada 31.
decembrī a/s „Latvijas kuģniecība” koncerna akciju kapitalizācija
NASDAQ OMX Riga sasniedza 80 miljonus Latvijas latu, savukārt pašu
kapitāla uzskaites vērtība ir 222 miljoni Latvijas latu. Šo vērtību
starpību Koncerna vadība skaidro ar ierobežoto Latvijas akciju
tirgus likviditāti. Lai arī kopumā gada laikā a/s „Latvijas
kuģniecība” koncerna akcijas ierindojās starp vistirgotākajām -
biržā veikti 2 591 darījumi ar 3,96 miljoniem akciju 1,91 miljona
Latvijas latu vērtībā. Tomēr arī šādi likviditātes rādītāji
neatspoguļo a/s „Latvijas kuģniecība koncerna akciju reālo vērtību
un ir uzskatāmi par zemiem, ņemot vērā niecīgo darījumu skaitu un
faktu, ka mazāk nekā 100 darījumos tirgoto akciju kopsumma veido
vairāk par divām trešdaļām no kopējā tirgoto akciju skaita un
vērtības.
Jāsecina, ka arī pēc pārskata perioda beigām saglabājas a/s
“Latvijas kuģniecība” darbību ietemējošie nelabvēlīgie ārējie
faktori, tajā skaitā joprojām zemās frakts likmes un nestabilā
situācija pasaules finanšu tirgos. A/s „Latvijas kuģniecība”
koncerns turpinās uzsākto pārmaiņu procesu, lai šajos sarežģītajos
apstākļos sasniegtu akcionāru izvirzītos mērķus un nodrošinātu visu
akcionāru interešu ievērošanu. Galvenā uzmanība tiks vērsta uz
komerciālo un finansiālo risku vadību, darbspēka efektivitātes
palielināšanu un izmaksu turpmāku samazināšanu.
Papildu informācija:
Ģirts Apsītis
Valdes priekšsēdētāja palīgs
AS „Latvijas kuģniecība”
Tālr. 67020126
E-pasts: ir@lscgroup.lv
|
Pielikumi |