Šīs tīmekļa vietnes satura kvalitātes uzlabošanai un pielāgošanai lietotāju vajadzībām tiek lietotas sīkdatnes - tai skaitā arī trešo pušu sīkdatnes. Turpinot lietot šo vietni Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai.
AS " Latvijas kuģniecība" darbības stratēģija līdz 2015. gadam
Emitents Latvijas kuģniecība, AS (48510000VYR04HZGC213)
Veids Būtiski notikumi
Valoda LV
Statuss Publicēts
Versija
Datums 2007-08-24 10:32:45
Versijas komentārs
Teksts

 

Akciju sabiedrības "Latvijas kuģniecība""(LK) padome ir izvērtējusi un atbalstījusi  uzņēmuma stratēģiju līdz 2015. gadam, kurā noteiktais stratēģiskais darbības mērķis turpmākajiem gadiem ir LK vērtības pieauguma nodrošināšana, palielinot koncerna pašu kapitālu un saglabājot tā vietu pasaulē vidējā izmēra tankkuģu īpašnieku desmitniekā vienlaicīgi ar līdera pozīcijām Ziemeļeiropas tirgū. A/s "Latvijas kuģniecība" stratēģijas izstrādē tika iesaistīti uzņēmuma vadošie speciālisti un kuģošanas biznesā starptautiski atzīti brokeri un konsultanti.

A/s "Latvijas kuģniecība" augstāk minētā stratēģiskā mērķa sasniegšanai ir izvirzījusi tādus   uzdevumus kā tankkuģu flotes kravnesības saglabāšanu un paplašināšanu,  risku diversificēšanas nolūkā saglabājot vai labvēlīgas tirgus situācijas gadījumā arī izvēršot gāzvedējkuģu, refrižeratorkuģu un sauskravu kuģu  jūras pārvadājumu segmentus. Maksimālu rezultātu sasniegšanai būtiska uzmanība pievērsta arī administratīvo izmaksu efektivitātes paaugstināšanai un materiālo un nemateriālo resursu mobilizēšanai.

A/s "Latvijas kuģniecība" padomes priekšsēdētājs Uldis Pumpurs norāda uz uzņēmuma pozitīvām ilgtermiņa attīstības perspektīvām, kā nozīmīgākos resursus minot LK kompetento personālu, uzņēmuma atpazīstamību un uzticamību no klientu puses, ilgstošo pieredzi jūras pārvadājumu jomā, kā arī stabilo vietu pasaulē vidējā izmēra tankkuģu īpašnieku desmitniekā. Tajā pašā laikā  LK padomes priekšsēdētājs atgādina, ka, fraktētājiem aizvien pārliecinošāk izvēloties jaunus, modernus un drošus kuģus, pieprasījums pēc vecākās flotes daļas samazinās, līdz ar to „attīstīt un nostiprināt LK tirgus daļu mēs varam realizējot flotes atjaunošanas programmu, proti, iegūstot jaunāku, ekonomiski efektīvāku floti. Nav mazsvarīgi, ka, samazinot uzņēmuma flotes vidējo vecumu, tiek apliecināta arī LK pieaugošā korporatīvā  sociālā  atbildība par okeānu un piekrastes vides aizsardzību,” uzsver Uldis Pumpurs.  

Turpinot LK tankkuģu atjaunošanas programmas realizāciju, kuras ietvaros Horvātijas kuģu būvētavā "3.Maj"ir pasūtīti desmit jauni tankkuģi, bet Korejas kuģu būvētavā "Hyundai Mipo Dockyard Ltd." - četri tankkuģi, laika posmā no 2007. gada līdz 2008. gadam, a/s "Latvijas kuģniecība" flote būs papildināta ar piecām vidēja (MR) un četrām vidēji maza (handysize) izmēra kuģu jaunbūvēm. Tādējādi LK kļūs ne vien par nozīmīgu jūras pārvadājumu tirgus dalībnieku minētajos segmentos, bet iegūs arī plašāku flotes ģeogrāfisko pārklājumu, kas līdz ar uzņēmuma ievērojamo pieredzi uzskatāma par būtisku priekšrocību.

Saskaņā ar LK izvirzīto stratēģisko mērķi uzņēmuma darbību izvēršot un koncentrējot tieši vidēja izmēra tankkuģu pārvadājumos, īstenojama attiecīgā segmenta kopējās kravnesības palielināšana. Kā iespējamos risinājumus tankkuģu jaunbūvju finansējumam jāizvērtē arī citu, konkrētajam segmentam neatbilstošu kuģu pārdošanu, iegūtos līdzekļus ieguldot jaunu un modernu kuģu iegādei.

Saskaņā ar starptautisko jūras konvenciju MARPOL 73/78, kura nosaka prasības kuģu radītā piesārņojuma novēršanai, līdz 2010. gadam (ar kuģa karoga valsts piekrišanu līdz 2015. gadam) pilnībā ir jāpārtrauc vienkorpusa tankkuģu izmantošana naftas produktu pārvadāšanai. Pēc šī termiņa beigām vienkorpusa kuģi ir jāpārbūvē par dubultkorpusa kuģiem, vai jānodod sagriešanai metāllūžņos. Turklāt viens no lielākajiem naftas produktu kravu nodrošinātājiem "BP" ("British Petroleum") ir nācis klajā ar paziņojumu par pakāpenisku savos pārvadājumos izmantojamo kuģu vecuma ierobežošanu. Ievērojot šīs prasības, 2007. - 2010. gada laika periodā no LK tankkuģu flotes tiks izslēgti vismaz divi "Tālava", divi "Samburga", pieci "Dzintari" un divi "Ventspils" tipa kuģi - vecākie no tiem ir būvēti jau 1976. gadā, un šo tankkuģu vidējais vecums jau tagad ir pārsniedzis 22 gadu robežu.   

Lai gan LK koncernam piederošā tankkuģu flote dod vislielāko apgrozījumu un īpatsvaru uzņēmuma peļņā, koncerna biznesa un ienākumu risku diversifikācijas kontekstā noteiktu vietu ieņem arī gāzvedējkuģu un refrižeratorkuģu flote. Salīdzinoši nelielajā gāzvedējkuģu  pārvadājumu segmentā jebkura liela kuģu jaunbūvju pasūtījuma veikšana nozīmīgi ietekmētu līdzsvara situāciju kopējās tonnāžas piedāvājuma - pieprasījuma tirgū, tādēļ, saņemot izdevīgu piedāvājumu, kā alternatīva varētu tikt izskatīta lietotu gāzvedējkuģu iegādes iespēja.

Kaut arī pēdējā laikā tradicionālo refrižeratorkuģu pārvadājumu tirgū vērojamas pozitīvas izmaiņas, tomēr LK refrižeratorkuģu flotes ekonomiskās lietderības koeficients ir būtiski zemāks par citu tās segmentu - tankkuģu un gāzvedējkuģu flotes rādītājiem. Tādēļ jāizvērtē refrižeratoru flotes neekonomiskāko kuģu, kas neatbilst LK pārvadājamo kravu specifikācijai, pārdošana, vienlaicīgi sekojot līdzi tendencēm pasaules tirgū, lai labvēlīgas situācijas gadījumā saglabātu vai paplašinātu attiecīgo LK tirgus nišu.

Stratēģijas izstrādes gaitā tika analizētas arī LK šobrīd nepārstāvētās - konteineru, ro-ro tipa prāmju un balkeru (beramkravu) – jomas, un pētītas LK iespējas kādā no tām iesaistīties. Izvērtējot katra noteiktā segmenta specifikācijas un LK līdzšinējo darbības pieredzi, par prioritāru tiek uzskatīta LK darbība esošo pārvadājumu tirgos, tomēr neizslēdzot iespēju nākotnē atgriezties pie augstāk minētā jautājuma izskatīšanas.

Svarīga nozīme LK stratēģisko mērķu sasniegšanā ir arī administratīvo izmaksu efektivitātes paaugstināšanai, tādēļ jāapsver LK koncerna administrācijas apvienošanas un vienkopus izvietošanas iespējas. Savukārt koncerna darbības optimizēšanas nolūkos jāīsteno to LK meitas uzņēmumu pārdošana vai reorganizācija, kuri neveic ar LK pamatdarbību saistītas saimnieciskās aktivitātes.

Uzziņai:
Šobrīd LK flotes sastāvā ietilpst 40 kuģu, to skaitā 32 tankkuģi, 5 refrižeratorkuģi, 2 gāzvedējkuģi un 1 sauskravu kuģis, kā arī trīs laika nomā paņemti citiem īpašniekiem piederoši tankkuģi.

Sīkākai informācijai:
Marita Ozoliņa-Tumanovska
LK Sabiedrisko attiecību dienesta vadītāja
Tālr. +371 67020120, 29287169
E-pasts : marita. ozolina@lscgroup.lv

Pielikumi